Vandaag heb ik twee keer gefilmd voor drama. Ik hoefde nog maar één keer maar ik dacht ik doe eens gek ik doe het twee keer! Twee verschillende 4de jaars klassen. We deden het "I Love England spel." Hier onder staan beschreven wat de bedoeling was.
Drama Opdracht 2 Voor 4TL
Inspired by “Ik hou van Holland”
Deze drama opdracht kan als warming up gebruikt worden maar is ook heel geschikt om de leerlingen in een blokuur actief te houden.
Inspired by “Ik hou van Holland”
Deze drama opdracht kan als warming up gebruikt worden maar is ook heel geschikt om de leerlingen in een blokuur actief te houden.
Benodigdheden:
Bord en krijt/stift
Beloning: snoep, koek of chocolade.
Bord en krijt/stift
Beloning: snoep, koek of chocolade.
Deel de klas in 2 teams. Laat de leerlingen als team binnen 1 minuut een naam bedenken. Schrijf de 2 namen van de teams op het bord. We spelen 2 taal spellen tegen elkaar het team met de meeste punten wint! Voor elke ronde kun je 1 punt scoren.
o Spellingsronde: hierbij moeten de leerlingen van een team als groep een woord spellen. De leerlingen van een team proberen binnen 1 minuut op eigen initiatief een Engels woord samen te stellen door om beurten een letter op te noemen. Ik als docent controleer achteraf in hoeverre het woord telt (bijvoorbeeld; als het team "brotherhoodced" spelt, telt alleen het deel "brotherhood").
o Het meegebrachte woord Hierbij vertelt het ene team aan het andere een Engels woord uit hun leerboek, en geeft er drie mogelijke betekenissen van dit woord bij. Aan het andere team de taak om te raden welk van deze omschrijvingen de juiste is.
Geef het winnende team een beloning zoals, zak snoep, pak koekjes of een reep chocolade.
Extra spel voor tijdsopvulling als je een hele les wilt vullen met drama opdrachten:
o Word bingo
Duur: 15 min. Laat de leerlingen 5 woordjes in het Engels opschrijven uit hun tekst boek die bij het hoofdstuk horen waar ze nu zijn. Jij als docent noemt dan de Nederlandse naam van die woordjes. Wie als eerst al zijn woordjes heeft gehoord en heeft afgestreept, WINT! Herhaal het zelfde nog eens maar dan Nederlands - Engels. De leerlingen schrijven nu 5 Nederlandse woordjes op uit hun tekstboek.
Duur: 15 min. Laat de leerlingen 5 woordjes in het Engels opschrijven uit hun tekst boek die bij het hoofdstuk horen waar ze nu zijn. Jij als docent noemt dan de Nederlandse naam van die woordjes. Wie als eerst al zijn woordjes heeft gehoord en heeft afgestreept, WINT! Herhaal het zelfde nog eens maar dan Nederlands - Engels. De leerlingen schrijven nu 5 Nederlandse woordjes op uit hun tekstboek.
Je kunt met deze drie dramaopdrachten 45 min vullen van je les. Per opdracht ongeveer 15 min rekenen. Bij een blok uur kun je een van deze opdrachten kiezen om de leerlingen even op te frissen. Dit een leuke mogelijkheid om even de leerlingen weer actief erbij te betrekken. Je houd je leerlingen bezig met de Engelse taal en kan altijd aansluiten op elke Unit van hun leerboeken. Een uitdagende en activerende manier om met vocabulaire aan de slag te gaan.
-------------------------------------------------------------------------
ABCTJE
Tijdens de opdracht ging er iets niet helemaal lekker...
Aan de hand één groepje was van te voren al woorden bedenken. zodat ze veel punten zouden krijgen!
Belangrijk voor mij: Ik wil graag dat iedereen een eerlijke kans krijt om te winnen
Conclusie: Geef alvast een letter van te voren zodat ze niet kunnen voorbereiden.
Belangrijk voor mij: Ik wil graag dat iedereen een eerlijke kans krijt om te winnen
Conclusie: Geef alvast een letter van te voren zodat ze niet kunnen voorbereiden.
Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn blog!!
Groetjes!!! SEE YOU!
Beste Jannica,
BeantwoordenVerwijderenYes, ik heb enorm genoten van jouw blog. Mijn grote complimenten voor de manier waarop jij na januari de draad hebt opgepakt. Ook applaus voor de laatste les beschreven in je blog; ook al weer superactiverend! Ik denk dat er een topjuf in jou schuilt!