Heerlijk vroeg op vanuit Veenwouden waar ik nu tijdelijk even woon! Vanaf 1 feb heb ik mijn eigen plekje in Leeuwarden! Daar kijk ik erg naar uit!
Vanochtend voelde ik me erg vermoeid. Ik had weinig slaap gehad en het is nog allemaal even wennen aan de nieuwe omgeving. Gelukkig kon ik vanaf leeuwarden met mijn stage coach mevrouw Roelyke Gallego meerijden. Een niet geheel onbekende voor sommige docenten van de NHL. ;)
Om 08:10 begon de eerste les met 2G--> BK/KGT/Lwoo. Ik gaf ze vandaag uitleg over de Present Perfect tense. Ik had een passende opdracht erbij gemaakt die we na de uitleg gingen maken. De opdracht ging goed en bij het controleren merkte ik dat de leerlingen het aardig door hadden. Erg fijn om mee te maken natuurlijk. Tijdens het voorbereiden van deze les, raakte ik compleet in de war over de PresentPerfect. In het leerboek van de leerlingen staat het helder en simple uitgelegt: met de vorm en 1 regel wanneer je hem moet gebruiken.
Ik begon veel te moeilijk na te denken en kon niet goed begrijpen dat er zo weinig over de Present Perfect te verellen was. Na lang piekeren werd helder dat 2G ook niet veel meer hoeft te weten over deze
tense en dat de uitleg in het boek voldoende is. "Niet te moeilijk doen Visser", zeg ik dantegen mezelf.
Feedback voor deze les:+Omgaan met kids Prima, ze luisteren naarje en anders om ook.
+ Positieve, motiverende uitstraling.
- Probeer meer interactie met de leerlingen te hebben tijdens je uitleg. Laat voorbeelden vanuit de klas komen.
------------
ABCtje bij deze les:
Aan de hand:
Uit de Feedback van Mw Gallego werd duidelijk dat de leerlingen tijdens de uitleg van de gramatica weinig aan bod kwamen. Ik nam weinig voorbeelden van de leerlingen en bleef vast houden aan mijn eigen voorbeelden. Hier door waser weinig interactie met de klas.
Belangrijk voor mij: Ik wil graag dat de leerlingen actief betrokken zijn bij het uitleg van de gramatica. Ik wil graag dat ze door middel van voorbeelden tijdens de uitleg, de gramatica gaan begrijpen en een koppeling maken.
Conclusie:
Bij de uitleg de leerlingen er meer bij betrekken. Dus in dit geval meer vragen stellen aan de klas die beantwoord kunnen worden met "have + volt. deelw. Bijv. dingen die ze al altijd willen doen of juist nog nooit gedaan hebben. Dan betrek ik ze actief erbij, komen de leerlingen aan het woord en kan ik zien of ze het overnemen. Durf van mijn eigen voorbeelden af te stappen.
-----------------------------------------------------------------
Later op de middag gaf ik 3BL weer les.
We gingen verder met het lesprogramma, eerst huiswerk nakijken en dan gezamelijk wat opdrachten maken. Ook heb ik de past tense uitgelegd.In het boek hebben ze het in 2 delen onderverdeeld met de Regelmatige ww en de onregelmatige ww. de 1ste deel was erg kort en krachtig. De gehele les was best rumoerig, en ik merkte aan mezelf dat ik niet consequent was, waardoor het natuurlijk niet makkelijker werd.
--------------
Feedback bij deze les:
+ Je blijft enorm geduldig, jestemgebruik is goed en verraadt geen irritatie.
+ Ik boodschap gebruik je goed.
- Je geeft ze iets te veel ruimte waardoor het net iets te rumoerig wordt.
- Ga niet overal op in, de jongens willen graag in discussie met je over allerlei andere dingen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
ABCtje
Aan de hand:Een aantal jongens reageren overal bij de hand op en lokken bij mij een reactie of discussie uit. Ik ga op elke vraag serieus in. dat hoeft niet altijd.
Belangrijk voor mij:Ik vind een kort praatje prima maar ik kan niet tussen de les door steeds vragen beantwoorden die eigenlijk niet hoeven beantwoord te worden.
Conclusie:
Ga niet overal altijd maar op in,overweeg of het gewoon dollen is of een serieuze vraag is. Ik ben de baas.
-------------------------------------------------------------
Morgen weer verder met P-TAAK 4!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten