Vandaag konden we wat later beginnen, maar ik was wel weer vroeg op stage om nog wat voorbereidingen te treffen.
Om half 10 begon mijn eerste les voor vandaag. Dit was niet zomaar een les en ik was redelijk zenuwachtig! Dit was namelijk de eerste les voor P-TAAK 4 met 4TL! Ik vond het erg spannend en hoopte dat de opdracht in de smaak zou vallen. De eerste tien minuten heb ik de Ptaak uitgelegd en ze laten zien waar ze het online konden vinden.
Beknopte beschrijving P-Taak4:
Voor de leerlingen van 4TL staat het schrijftentamen bijna voor de deur. Het schrijf tentamen is een best lastige onderdeel en veel leerlingen weten dan ook niet goed wat ze moeten schrijven. Om de leerlingen hier toch optimaal op voor te bereiden hebben we bedacht dat ze hun eigen schrijf tentamen oefenboekje gaan maken. Voor het tentamen moeten ze 7 soorten brieven hebben geleerd. 1 van deze brieven moeten ze dan op het tentamen gaan schrijven. In het oefententame boekje komen de zeven brieve te staan met tips. De tips helpt hun om de brief correct te schrijven. Ze mogen het boekje geheel in hun eigen style maken. met voorkant en inhoudsopgave. In teletop (online leerlingen website waar ze opdrachten, instructies en nakijk bladen kunnen vinden voor hun klas.Wij NHL'rs gebruiken BB) kunnen de leerlingen de uitgebreide opdracht iedergewenst moment terug vinden. Op teletop staan ook voorbeelden van brieven om geinspireerd te worden. Ook is er een website van Sixflaggs California aan geplakt waar ze kunnen zoeken naar een vacatures. Met deze vacature kunnen ze een sollicitatie brief schrijven. Dit is een goede simulatie van de werkelijkheid. De tips kunnen ze uit hun Textboek boek halen. Ze krijgen 10 lesuren de tijd ongeveer 2,5 week. De dagen dat wij er niet zijn kan onze coach Roelyke de lessen overnemen. Voor de opdracht heeft onze coach de mediatheek afgehuurd. De leerlingen weten dat ze naar de mediatheek moeten lopen voor deze lessen.
Na deze uitleg ook aan de leerlingen verteld te hebben zijn we naar de mediatheek gegaan. Ik heb de leerlingen aan het werk gezet en begeleiding geven waar nodig was. Als ik hier en daar eens vroeg wat de leerlingen van de opdracht vonden kreeg ik verschilende reacties. De een vond het leuk, de ander is neutraal en doet het omdat het moet. Over het geheel was iedereen fanatiek bezig met de opdracht. Mijn spanning zakte weg, en er kwam een voldaan gevoel voor in de plaats!
--------------------
ABCtje voor vandaag.
Aan de hand: Er zaten een aantal leerlingen constant op YouTube. Ik corrigeerde het maar 5 min later waren ze er weer.
Belangrijk voor mijIk moet duidelijk maken wat ik wel en wat ik niet wil als de leerlingen met mij in de mediatheek zijn. Regels moeten helder zijn, en ik moet consequent zijn in het
ConclusieVoor de les begint moet ik nadenken over wat ik wel wil en niet. Aan het begin van de les moet ik mijn regels duidelijk maken aan de leerlingen: "Ik wil geen youtube zien. Zie ik dat je op you tube of een andere site zit, wat niets te maken heeft met de opdracht. Mag je om vijf uur de opdracht af komen maken."
Verder ben ik vandaag met 3BLverder gegaan met hoofdstuk 3. We hebben 2 luister oefeningen gedaan en opdrachten uit het boek gemaakt. Het was een heerlijk rustige les met aandacht voor elkaar. De leerlingen liggen op schema met de opdrachten uit het werk boek.
Tot volgende week!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten