dinsdag 8 februari 2011

Het Leraar zijn is je vak, Engels komt er maar wat bij......

Vandaag weer heerlijk vroeg in de auto naar stage!
Eerst 2G les gegeven. ZONDER MIJN STAGE COACH ACHTER IN HET LOKAAL.
Ik heb het overleeft! Ik voelde me even heel gehandicapt....maar later wist ik niet beter. Ik had er rekening meegehouden dat de leerlingen zonder haar in het lokaal waarschijnlijk wat meer mijn grenzen zouden testen.

Doel: Leerlingen begrijpen waarom er liefdadigheidsorganisatie bestaan en waarom er soms ook sponor lopen worden gehouden. (dit sluit aan op H4 waar het gaat over Charity)
Vorige keer merkte ik op dat ze niet goed wisten waarom er van deze organisatie bestonden.

In de eerste vijf minuten was het gelijk al raak! "Is mw Gallego er niet? Oooh Beterrrrrr!" Ik moest gelijk met strakke hand werken. Tot mijn verbazing kon ik ervoor zorgen dat ze hun rust bewaarden. Het eerste les uur  heb ik eerst een aantal leerlingen een mondelinge SOtje laten doen. Dit liep wat uit omdat er veel meer waren die graag een SO wouden doen. veel hadden goed geleerd. Ik nam dit initiatief vanuit de klas aan en speelde daar gelijk op in. Hierdoor kreeg ik een beetje uitloop maar dit was niet erg, omdat ik een bok uur had. Na de SOtjes even een terug geblikt naar de vorige les en verteld wat we nu gingen doen. We zouden vandaag een luisteroefening maken over Child-Labour. deze luister opdracht duurde 15 min. daarna gingen we de vragen bespreken. Af ent oe stopte ik het filmpje en pijlde ik even of ze  het  nog konden volgen en wisten waar we waren met de vragen. (Ik ben zelf niet goed in luistervaardigheid, en weet hoe pittig het kan zijn) Na het filmpje en het bespreken van de vragen  heb ik op het bord Child Labour geschreven en gevraagd wat ze er van vonden dat dit gebuerd. Er kwam een hele woorden spin eruit met antwworden zoals: Zielig, rot en emotioneel. Ze begrepen nu waarom er liefdadigheidsorganisatie zijn die bijvoorbeeld deze kinderen willen helpen. Doel behaald.

ABCtje

Aan de hand: Tijdens het na kijken van de luisteroefening kwam ik er achter dat veel leerlingen erg weinig antwoorden hadden. Het was best pittig was de reactie.
Belangrijk voor mij: Ik wil graag dat de leerlingen mee kunnen doen op hun niveau en niet afhaken omdat ze een opdracht hebben die iets te moeilijk voor ze is.
Conclusie:De opdracht door de coach even laten controleren. Als ik zelf deze klas van het begin van het school jaar gehad had, kon ik beter zien wat hun niveau is. Nu moet ik echt mijn coach overleggen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
3BL
Doel: de leerlingen kunnen tot 1000 tellen in het Engels ze weten hoe ze de getallen in de honderd uit moeten spreken. bijnv 786 en 567.

Vandaag ging erg goed met 3bl. Ik vond deze kals echt een pittge. 8 heren die graag wat rommel en lawaai maken als het even kan. Ik heb het idee dat ze me nu wat leren kennen en ook mijn grenzen die ik aan geef.
Je kunt een leuk praatje met ze maken en ze vinden eht ook echt leuk dat ik interesse in ze toon.
Nu het einde van mijn stage inzicht is, ga ik deze heren wel missen.

In de vorige les merkte ik dat er nog moeite was om grote getallen uit te spreken. Ik heb daar vandaag aandacht aan besteed. Ik heb de getallen 100 t/m 1000 op het bord geschreven en iedereen bijlangs gegaan om even te kijken wie het lukte en wie moeite had. Dit ging prima. Zodra ik vroeg 456 hoe spreek je dat uit? was er stilte. Ik heb ze even de link gegeven hoe je dan kunt uitspreken. eerst de 400 en dan de 56.
Het kwartje viel! en zo heb ik nog een aantal keer de rijen in de lang langs gegaan zodat iedereen kon oefenen met de grote getallen
We hebben 3 luisteropdrachten uit hetboek gemaakt wat ook over grote getallen ging. Deze opdracht  ging goed. Beter dan de vorige opdrachtetn met grote getallen. Doel behaald.
Hier en daar iemand die nog welleen seen foutje maakte maar dat zijn ook de mensen die erg moeite hebben met Engels.
Na het nakijken zette ik de leerlingen aan het werk en ben ik nog even naar de gene gelopen die moeite had met de getallen. Nog een keer uitgelgd. De klas was rustig aan het werk ze deden actief mee.

Feedback Coach:Je grijpt terug naar vorige week met de cijfer!
Uitleg cijfers, prima stapsgewijs uitgelegd duidelijk!
Een paar heren zijn wat te onrustig, ze mogen wel iets eerder aangesproken worden.
Tijdens het luisteren en nakijken zijn de ll prima bezig. Je spreekt ze op een positieve manier aan, ook bij foute antwoorden.
Goed da tje iedreen aan het woord laat.
Het was een afwisselende les, ll hebben niet eens door dat de bel zo gaat!
------------------------------------------------------------------------------------------

Rond tien uur hadden klaske en ik een kort gesprek met de directuer van de AMS hij zei iets dat me is bijgebleven:
Het Leraar zijn is je vak, Engels komt er maar wat bij......

Ik merk dat ik op stage (in de praktijk) meer docent vaardigheden aan het ontwikkelen ben dan Engelse taal vaardigheden. In de praktijk ben je echt LERAAR eerst, en dan komt je specialisatie.

1 opmerking:

  1. Tja, daar kun je natuurlijk lang over discussieren (ik denk dat sommige van de collega's met zo'n uitspraak van de directeur niet blij zullen zijn) Het mooist is het natuurlijk wanneer je de perfecte mix van vakdocent en begeleider kunt bewerkstelligen. Het zijn ook keuzes die je voor jezelf maakt; wat vind jij belangrijk. We praten daar zeker nog es over door.

    BeantwoordenVerwijderen