dinsdag 15 februari 2011

Klaske, Ik En Visite Op Stage!

Vandaag al heel vroeg stonden Daniëlle N. (Een echte docent op de NHL) en ik bij Us Mêm te wachten op onze lift naar Franeker AMS.
Daar was Roelieke, (mijn stage coach) en met z'n vieren gingen we opweg naar de AMS! Jawel, je las het goed met z'n vieren......;)

Daniëlle N. kwam op visite bij ons! Ze kwam ons beoordelen! (Het viel nog niet mee beoordeeld te worden tussen de toiletbezoekjes, hot-flushes en kopjes thee door ;p)
Eerst was klaske aan de beurt! een blok uur met 2G! Nog nooit was ik zo trots op Klaske! wat had ze een goeie les gemaakt/gedraait!Vakdidactisch goed onderbouwd, organisorisch goed voorbereid, en afwisselende werkvormen gebruikt. Daarbij komt nog dat ze consequent was in orde bewaren in de klas. Ik zie groei in haar, en vond dat het gaaf om mee te mogen maken. Ze had overwicht in de klas en beheerste de stof goed. Top!
Helaas gaat deze blog niet over Klaske, maar na vandaag zou ik er wel 1 vol over kunnen schrijven! haha

Goed back to me...Yay,,,:S

Ik had 3BL vandaag. Ik heb ook gefilmd tijden de les dat daniëlle er was. Ik begon de les met de vraag Hoe is het met jullie? Ik begon uit te leggen wat we gingen doen vandaag. Hieronder zie je de opdracht die ik ze gegeven heb en het les plan.
Make Your Own Shop!  

1)    Je gaat samen met een klasgenoot op een leeg A4’tje een plattegrond tekenen van jullie eigen shop.

2)     Hieronder staan een aantal woordjes. Deze woordjes moet je vertalen naar het Engels en in je tekening moet verwerken. (Je mag je tekstboek gebruiken om de woordjes op te zoeken.)
Zet dus op je plattegrond waar de Engelse vertaling van volgende woordjes te vinden zijn.

- Kassa
- Plank
- Koopje
- bewaker
- Uitverkoop

3)    Vertaal de woorden die tussen haakjes staan. ( ) Denk aan de meervoudsvorm. Vul de zin verder aan en schrijf deze onder je tekening.

On our top (planken) you can find all kinds of (koopjes), such as …………
 
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden                                                                            LESFORMULIER
Instituut Educatie en Communicatie
Afdeling Talen

Naam student:…Jannica Visser…………………… School: AMS…………………………………………

Naam Coach: Roelieke Gallego                               Klas: (lwoo) 3BL …….……………Aantal lln.10…

Naam NHL-docent: …Daniëlle Notten………………. Datum: 15-02-2011


LESOPDRACHT: Allright lwoo, Chapter 4, lesson 4


LESDOEL(EN):
- Aan het eind van de les kennen de leerlingen de woordjes van H4 die ik
  uitgekozen heb voor de opdracht.
- Aan het eind van de les kunnen de leerlingen in duo’s samenwerken.
- Aan het eind van de les heb ik de leerlingen laten werken in een didactisch
verantwoorde werkvorm.






Kerndoel(en):

9

algemene doelstelling

LEERSTOF:
-        Woordjes H4
-        Meervouds vorm toepassen  (productief)










Belangrijke keuzes / overwegingen voor de lesopzet

-        Beginsituatie: In de vorige les is het meervoud in het Engels uitgelegd.(receptief)

-        Check in duo’s in viertallen doen om tijd te winnen.












Doen voor aanvang van de les:
-        15 lege A4’tjes meenemen in de les voor de opdracht.
-        Dropsleutels kopen
-        Magneetjes voor de opdracht die de leerlingen maken op het bord te plakken
-        Stift voor op het white board te schrijven.
-        Huiswerk op het bord: wat had eigenlijk af moeten zijn? 1t/m 21
Deze week af 23,24,25,26,28,29,31,32,


Tijd

Functie lesdeel

Lesopzet


0-10






10-22












22 - 42












42-45








Aandacht krijgen,

Korte terugblik op vorige week uitleg meervoudsvorm.


Uitleg samenwerkend leren opdracht “Make your own shop”
Oefening met meervoud en woordjes H4.





Check in duo’s (viertallen)











Afronding opdracht en les.

-        Stilte vragen

-        Huiswerk op het bord wat deze week af moet.
-        Ik vraag aan Siebe de meervouds vorm van pizza. Ik ga het rijtje af met leerlingen en vraag telkens aan ze me de meervouds vorm te geven. Photo, reason, jersey, thief, child, life, man, woman, tooth,

-        Overgang naar opdracht “Make your own store”. De leerlingen gaan in twee tallen samenwerken. Ze krijgen 10 min de tijd om hun eigen winkel te tekenen. De opdracht heeft een aantal richtlijnen waar de winkel aan moet voldoen. Ik deel de richtlijnen uit en loop ze met de leerlingen door. Ze moeten bepaaldel woordjes van H4 erin verwerken, bijv. Security-Guard, Bargain, department,checkout, brands,sale.
-        ook zullen ze vaak de meervoudsvorm moeten gaan gebruiken in het Engels om aan te geven hoeveel producten ze hebben van bijvoorbeeld een trui.” We sell seven jerseys”.



-        Nu de leerlingen de opdracht in tweetallen hebben volbracht, maak ik groepjes van de duo’s, quatro’s.  Twee Tweetallen worden samengevoegd zodat je groepjes van 4 hebt. De leerlingen ruilen de tekeningen met het ander duo. Ze vertellen aan elkaar wat ze hebben getekend. Er is gelegenheid om vragen te stellen aan elkaar.
-        De duo’s checken of de tekening voldoet aan de richtlijnen die gegeven zijn.
-        Ik zeg tegen de leerlingen: Voldoet de tekening aan de richtlijnen, dan breng je de tekening naar voren.



-        Alle tekeningen hang ik op het bord. De leerlingen krijgen de gelegenheid om te kijken wat de rest heeft. Hierop vraag ik wie de leukste winkel heeft getekend en die krijgt een dropsleutel.















Leerlingactiviteit


Docentactiviteit

Leer/Hulpmiddelen

Luisteren, reageren




















Werken in tweetallen




Werken in 4 tallen en elkaars werk controleren









Spreken, vragen stellen, bordschrijven



















Instructies geven
Door de klas lopen



Instructies geven
Vragen stellen

De gecondoleerde tekeningen op het bord hangen

Vragen welke tekening de leerlingen het leuk







Bord, krijt




















De opdracht Make your own shop. die ik uitdeel




De tekening van het ander duo


Magneetjes











De leerlingen waren erg actief aan het werk ze wouden allemaal natuurlijk de prijs winnen! Ze kregen dropsleutels als symbool. Er werd druk getekend en de woordjes werden opgezocht in boek.Doel behaald. Als ze klaar waren in twee tallen gingen ze van een andere duo hun tekening checken. Dit werd ook fananiek gedaan. Daarna brachten ze de tekeningen naar voren en hing ik ze op het bord. Er werd een winnaar gekozen! die kreeg de dropsleutels! Ik vond het leuk dat ik deze leuke les heb gefilmd.
------------------------------------------------------------------------------------------
Abc'tje
Aan de hand
: Ik zei tegen de leerlingen dat ik ze niet op hun eigen tekening mochten stemmen. Na de stem ronde dacht ik dan een heel groepje toch op hun zelf had gestemd. Ik zei dat ik dat erg jammer vond en beschuldigde hun ervan. Achter af bleek dit HELEMAAL NIET ZO TE ZIJN! en ik was de gene die verkeerd zat te kijken! Ik heb dus on terecht hun beschuldigd. Dit vond ik heel erg en zit er nu nog mee een beetje. Ik heb mijn excuses direct aan geboden en op het fimpje is te zien dat ik open eerlijk en transparant mijn excuses aanbied. Gelukkig mijn de jongen het alang weer vergeten.
Belangrijk voor mij: Ik wil graag rechtvaardig en eerlijk tegen de leerlingen zijn
Conclusie: Goed kijken wat er gebeurt, oplettend zijn. Tuurlijk kan dit voorkomen, en ik denk dat het ook belangrijk is voor de leerlingnen om je excuses aan te bieden als je fout zit. Gelukkig heb ik dit ook gedaan.2x zelf.... er zei een leerlingen toen tegen mij: "Nou mevrouw wij vonden het niet zo erg hoor." Ik vond dat echt lief!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten