dinsdag 1 februari 2011

Ziekjes voor de klas (doorzettings vermogen of gewoon stom?)

Ik ben vannacht wat ziek geworden. Ik had al tijdens de toets weken last van zere keel en hoesten. Vannacht werd ik erg beroerd.Gelukkig niet overgegeven. Ik stond op en dacht, ooh nee, ik ben echt niet lekker.Ik vond dat erg omdat ik mijn lessen voor vandaag goed had voorbereid en we bogonnen weer aan een nieuw hoofdstuk en dat wou ik niet missen. Ik maakte de keuze om toch door te zetten en zei tegen mezelf, Na de mijn lessen ga ik naar huis, dan mag ik ziek worden!
Onder weg naar de AMS had ik even bedacht hoe ik dit aan de leerlingen zou vertellen, want je kan aan me merken dat ik niet mijn vrolijke zelf ben.

Vanochtend om 8:10 stond ik voor 2G (kl en bl.) Ik vroeg zachtjes om stilte en wachte daar op. Het werd stil en ik kon uitleggen dat ik niet lekker was maar toch ging proberen vandaag les te geven, maar lukt het halver wege echt niet." De leerlingen hadden begrip hiervoor.
We begonnen met H4. Het hoofdstuk gaat over "Fund-Raising". Na dat we geconstateerd hadden wat fund-Raising is aan de hand van de plaatjes in het boek, heb ik gevraagd aan de leerlingen wie welleens FundRaising gedaan heeft? 4 leerlingen hadden het welleens gedaan. Hiermee begon de les. In deze groep is er best wat verdeeldheid onder de meiden en de jongens. Ik heb er voor gekozen om een samenwerkende werkvorm te gebruiken voor een activiteit wat bij het hoofdstuk past. In de bijlage kun je de opdracht terug vinden wat in de kals was uitgedeeld. Ik heb de klas in groepjes ingedeeld en een "charity" laten kiezen waarvoor ze geld gaan inzamelen. Ze moesten samen 4 manieren bedenken om geld in te zamelen. Daarna de taken verdelen en tot slot er gingen ze hun ideeën aan elkaar en mij  als groep presenteren. (voor de klas)

Moeilijk was voor mij om de groepjes in te delen, want de meiden wouden echt neit met de jongens. Ik had hieral in de voorbereiden  over nagedacht. Ik zou zeggen: Soms moet je welleens met iemand samen werken, dat je liever niet hebt, dat gebeurd nou eenmaal in het leven. Ook op je werk straks zul je dat tegen komen. Belangrijk is dat je het gewoon probeert. Met verschillende mensen samenwerken is heel goed voor je. Ik hield dit argument goed aan, en na wat strengeblikken en gepush van mij, gingen ze keurig bijelkaar in de groepjes zitten. Ik had ze genummerd de 1 en 2. Zo kwamen de mensen die altijd bijelkaar willen niet bijelkaar in het groepje.

Tot mijn verbazing verliep de smamenwerking in groepje 1 als een speer ze luisterden naar elkaar en waren druk bezig met het invullen van de opdracht. groepje 2 was wat lastiger en had meer mijn begeleiding nodig. Ik stond dan ook de hele tijd mensen weer bij de opdracht trekken en de meiden te stimuleren om hun inbreng aan de jongens voor te leggen. (want de meiden vulden alles samen in zonder overleg.)
Na veel begeleiding daarin lukte het om tot gezamelijke conslusies te komen. Dat hadden ze goed gedaan. Ik was trots en heb dit ook tegen hun gezegd.

De presentatie als groep was leuk om te zien. ze luisterden naar elkaar en er werd geklapt aan het einde.

ABCtje
Aan de hand er was 1 leerling behoorlijk mijn grens aan het verleggen. Ik heb hem eigenlijk te veel vrijheid gegeven en daardoor was hij moeilijk in de hand te houden deze  les.
Belangrijk voor mij: Ik wil graag dat alle leerlingen actief met de opdracht bezig zijn. Ik wil graag een prettige werk klimaat in de klas.
Conclusie: Ook al ben ik ziekjes voor de klas, ik kan het niet veroorloven om dan mijn regels te laten lopen. Consequent zijn moet altijd. Ook als je er voor kiest ziek voor de klas te gaan staan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Les met 3BL
- waar wil ik op letten:
*Consequent zijn.
*De stille jongens ook laten praten".
*Eerst de naam noemen dan de vraag of opdracht vertellen,

Het vijfde uur had ik 3bl. Ik heb niet aan de klas uitgelegd dat ik ziekjes was. (weet niet eens waarom) Ik voelde me wel ietsjes beter dacht ik.
We begonnen ook met 3bl met een nieuw hoofdstuk het ging over SHOPPEN! in de introdutie stond een aantal bedragen dat Engelse jongeren zo al hun geld aan uitgeven. Ik heb de leerlingen de introductie pagina laten bekijken en gevraagd waar ze dahcten dat het hoofdstuk over zou gaan. Al gauw volgende SHOPPEN. (Dit is een klas met alleen mannen.) Op het bord schreef ik: "De heren van 3BL geven geld uit aan:"
Ik ging iedereen vragen waar hij geld aan uitgaf. Daar kwamen heel wat antwoorden uit.
daarna heb ik de jongens laten kijken waar hun samen het meeste geld aan uit gaven: dat was: ETEN en DRINKEN. Daarna gingen we een stukje lezen over de jongeren in Engeland en daarna heb ik de jongens een conclusie laten trekken waaraan de jongeren in Engeland het meest aan uit gaven. Dat was ook Eten en Drinken. Een leuke over éénkomst dachten we zo.
Ik heb ze nog wat plaatjes laten bekijken en laten beschrijven in het engels. Ik dit keer heb ik er goed opgelet dat ik de stille jongens erbij trok. Die heb ik vaker aan het woord gezet en dingen gevraagt. Ook heb ik extra op gelet dat ik eerst de namen noem van de leerlingen en dan de vraag of opdracht vertel. Ik moest de heren hier en daar wel wat waarschuwen maar niet zo erg dat ik ze uitelkaar hoefde te halen. Ze waren ook actief bezig. 1 leerling wou mij graag nog vertellen dat hij een 7 had gehaald op een toets voor Engels. Ik was er niet bij toen ze de toets gingen maken.
Ik was keurig op tijd klaar.

Aan de Hand: Tijdens de les ging de telefoon van het lokaal af, en werd 2 keer op de deur geklopt om een vraag te stellen aan mij en later weer aan mijn coach.
Belangrijk voor mij: Ik moet me hierdoor niet van de kaart laten brengen.Als de telefoon gaat moet ik weten of ik hem gewoon kan opnemen.
Conclusie: In mijn voorbereiding moet ik hier al over nadenken. Ik moest eigenlijk even aan mijn coach gevraagt hebben hoe dat zat met de telefoon.
----------------------------------------------------------------------------------------

Al met al heb ik ook nog langer doorgewerkt op stage dan eigenlijk zou moeten, mijn stage coach heeft al gezegd dat ik gewoon naar huis moet! Ik ga dan nu ook maar.

Volgende keer weet ik  niet of ik dit weer zo zou doen. Ik heb de dag best zwaar ervaren. Maar ben erg tevreden over de lessen. Die gingen gewoon goed. Ben ik trots op. veel bereikt, tijdens mijn ziekjes zijn.

Dus wat denk jij? Ziekjes voor de klas gaan staan: doorzettings vermogen of gewoon stom?



Morgen avond hebben we OpenAvond! Hieraan ga ik en Klaske ook mee werken. Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten